אומגה 3 בהריון

מחקר רחב היקף מוצא שצריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 על ידי נשים הרות תורמת להעלאת רמת האינטליגנציה של התינוק הנולד וליכולותיו המוטוריות וכישוריו החברתיים בעתיד.
מטרת המחקר שהחל לפני 15 שנה על ידי פרופ' ג'ין גולדינג מאוניברסיטת בריסטול בבריטניה הייתה לחשוף את הגורמים הסביבתיים והגנטיים המחוללים מחלות בקרב ילדים. במחקרו ביקש פרופ' גולדינג לזהות את השפעת תזונת האם בהיריון על הילוד. העבודה כוללת נתוני תזונה של 14,000 נשים הרות ומעקב אחר היכולות המוטוריות ורמת האינטליגנציה של צאצאיהן.

דר' גו'זף היבלן, שסקר את נתוני המחקר בכנס, שנערך בלונדון בינואר 2006 , הסתמך על בסיס הנתונים הנרחב לקביעת השפעת התזונה של נשים הרות ובפרט השפעת צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 על הילוד. באופן מפתיע נמצא שרמת ה- I.Q והיכולות המילוליות בקרב ילדים לאימהות שצרכו כמות נמוכה של אומגה 3 במהלך ההיריון נמוכים ב- 6 נקודות מהממוצע. נתון זה מדאיג במיוחד לאור העובדה שרשויות הבריאות, בעיקר בארה"ב, ממליצות לנשים בהיריון להימנע מאכילת דגים ומאכלי ים על מנת שלא לחשוף את העובר לרמות הכספית הגבוהות שהם מכילים העלולות להזיק למוח. הנחיה זו משמעותה, באופן אירוני, מניעת מקור עשיר בחומצות אומגה 3.
דר' היבלן, המסתמך על המחקר, טוען מאידך, שהתועלת באכילת דגים עולה לאין ערוך על הסיכון הטמון בהם. צריכת חומצות שומן אומגה 3 במהלך ההיריון מסייעות בהתפתחות מוח התינוק ומעצימות את כישוריו הקוגניטיביים.
ממצא נוסף העולה מן המחקר מצביע על יכולות מוטוריות משופרות בקרב ילדים בני שלוש וחצי לנשים שצרכו רמות גבוהות של אומגה 3 בהיריון.
עוד מסתמן מן המחקר שצריכה נמוכה של אומגה 3 במהלך ההיריון, התבטאה בבעיות פתולוגיות ביכולת ליצור קשרים חברתיים בעתיד. לעומת יכולות תקשורת משופרות אצל ילדים לאימהות שצרכו כמויות מספקות של אומגה 3. ההבדלים מתעצמים בגיל מאוחר יותר. כ- 14% מבין הילדים בני שבע לנשים שצרכו רמות נמוכות של אומגה 3 התקשו ליצור קשרים חברתיים, לעומת 8% מהילדים שנולדו לנשים שצרכו רמות גבוהות של אומגה 3 . תוצאה זו מדאיגה היות והתנהגות פתולוגית בילדות מהווה אינדיקציה להתנהגות חריגה בהמשך החיים הבוגרים.

מהי חומצת שומן אומגה 3 – מחקרים הראו כי לצורך פעילות תקינה של הגוף חשוב להעשיר את התזונה במרכיבים המכילים חומצות אומגה 3 לשם שמירה על מערכת העצבים (מניעת דיכאון ושמירה על הזיכרון) ולשמירה על הלב והעור. גוף האדם מייצר עצמאית חומצות שומניות שונות. חומצות שומן אלה שהגוף מייצר בעצמו, נקראות חומצות לא חיוניות מפני שאין הכרח לקבלן מהמזון. חומצת שומן אומגה 3 במקור מגיעה מהצומח- אצות ים, עלים ירוקים ואגוזים שונים. הבעיה שאומגה 3 מהצומח איננה זמינה למוח ולכן מומלץ לצרוך חומצות אומגה 3 נוספות כגון EPA ו-DHA. המקורות הטובים ביותר לחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 הם דגי ים ממים עמוקים ושמן פשתן.

כמו אצל כל אדם ואף יותר מכך במוח המתפתח של העובר יש צורך בחומצות השומן. המקור היחיד לשומן הזמין לתינוק הנו גוף האם דרך חבל הטבור בזמן ההיריון וחלב האם לאחר הלידה. מכיוון שהעובר שואב את כל צרכיו מהאם חייב גוף האם לקבל אספקה כפולה של חומצות השומן החיוניות כדי לספק את עצמה ואת התינוק. בניית מאגר השומן בגוף האישה לוקח מספר שבועות ולכן כיום מדובר על הכנת האישה להריון על ידי הגברה מכוונת של צריכת שומן אומגה 3 מסוג EPA ו DHA לפני או מיד עם תחילת ההיריון.

2 מחשבות על “אומגה 3 בהריון

  1. מאמר מעולה!
    יש הרבה הגיון בזה שאומגה 3 עוזר להולדת תינוקות "חכמים יותר" מאחר והמוח שלנו מכיל 10% אומגה 3(נתון מדהים…!).
    שנהייה בריאות ובריאים 🙂

  2. חומצות שומן חיוניות עושות בשבילנו הרבה עבודה בגוף, גם בזמן הנקה צריך חומצת שומן אלפא לינולנית כדי להזין את התינוק וגם שישאר לנו מספיק 🙂

כתיבת תגובה